Search This Blog

مشاركة مميزة

[Ornithology • 2017] Myzomela irianawidodoae • A Colourful New Species of Myzomela Honeyeater from Rote Island in eastern Indonesia ---ScRaBBlE

Myzomela irianawidodoae Prawiradilaga, Baveja, Suparno, Ashari, Ng, Gwee, Verbelen & Rheindt, 2017  photo:   Philippe Verbelen  e-journ...

Translate

Wednesday, March 20, 2019

Pa herinnering ---ScRaBBlE

Dit, nogal smartlapperige, gedicht moest mijn vader op de Christelijke MULO uit zijn hoofd leren en voor de klas voordragen. Hij had wel wat anders aan zijn hoofd, meisjes, kunst en natuur, en vergat dus zijn huiswerk te maken.
Eenmaal in de klas werd hij aangewezen en stond darr met slechts de eerste 4 regels in zijn geheugen. Nu was hij nogal een lefgozer en verzon dus ter plekke een act.
In stilte bekeek hij zijn handen van alle kanten  en uiterst traag declameerde hij, die regels en pauzeerde vaak om zijn handen zelf te bekijken of naar het publiek te heffen. Na de vierde regel begon hij op een dramatischer toon opnieuw. De klas lag natuurlijk in een deuk en de leraar begreep wat er aan de hand was toen pa doodleuk nogmaal opnieuw begon.
Het leverde een 1 op en veel aanzien bij klasgenoten. 
Mij eigen handen ogen nog niet zo oud, gelukkig.

 

 Mijn handen

(Fredrik van Eeden 1860-1932)
Met dank aan Jeanne Albers voor het insturen van de tekst

Ik zie op mijn oude handen,
hun taak is bijna gedaan.
Brachten ze eer of schande?
Brachten ze zegen aan?
O mijn handen! Mijn handen!
Nu moeten ze spoedig vergaan.

Ze hebben al rimpels en vouwen,
vlekken bruin, die geen water wist.
Ach! Al te groot vertrouwen!
Wat hebben ze vaak zich vergist.
Mijn handen! Mijn handen! Hoe dikwijls
hun schoonst bedoelen gemist.

Nu gaan ze welken en kwijnen,
ze laten zich niet meer gebiên,
uiteen valt de kunstige, fijne
gehoorzame machien.
O mijn handen, mijn handen, gauw zal ik
uw schrift niet langer zien.

Dan worden ze mager en beven,
in verlangen naar eeuwige rust,
dan is ‘t laatste woord geschreven,
het laatste kaarsje geblust.
En mijn handen, mijn handen, voor ‘t laatst nog
door lieve lippen gekust.

Nog eens doet mijn wil hen buigen
in gehoorzaamheid naar elkaar,
zo zullen ze blijven getuigen,
van mijn gang tot de zalige schaar.
O mijn handen! Mijn handen! Verstijfd dan
in durend aanbiddings-gebaar.

---------------------------------------------------------------
روابط التحميل والمشاهدة، الروابط المباشرة للتحميل
او
شاهد هذا الفيديو القصير لطريقة التحميل البسيطة


كيف تحصل على مدونة جاهزة بآلاف المواضيع والمشاركات من هنا
شاهد قناة منتدى مدونات بلوجر جاهزة بألاف المواضيع والمشاركات على اليوتيوب لمزيد من الشرح من هنا
رابط مدونة منتدى مدونات بلوجر جاهزة بآلاف المواضيع والمشاركات في أي وقت حــــتى لو تم حذفها من هنا
شاهد صفحة منتدى مدونات بلوجر جاهزة بألاف المواضيع والمشاركات على الفيس بوك لمزيد من الشرح من هنا
تعرف على ترتيب مواضيع منتدى مدونات بلوجر جاهزة بآلاف المواضيع والمشاركات (حتى لا تختلط عليك الامور) من هنا

ملاحظة هامة: كل عمليات تنزيل، رفع، وتعديل المواضيع الجاهزة تتم بطريقة آلية، ونعتذر عن اي موضوع مخالف او مخل بالحياء مرفوع بالمدونات الجاهزة بآلاف المواضيع والمشاركات، ولكم ان تقوموا بحذف هذه المواضيع والمشاركات والطريقة بسيطة وسهلة. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــسلامـ.

No comments:

Post a Comment

المشاركات الشائعة