Search This Blog

مشاركة مميزة

[Ornithology • 2017] Myzomela irianawidodoae • A Colourful New Species of Myzomela Honeyeater from Rote Island in eastern Indonesia ---ScRaBBlE

Myzomela irianawidodoae Prawiradilaga, Baveja, Suparno, Ashari, Ng, Gwee, Verbelen & Rheindt, 2017  photo:   Philippe Verbelen  e-journ...

Translate

Wednesday, March 20, 2019

Eerlijkheid en open zijn ---ScRaBBlE


Het is vaak lastig om een fijn leven met jezelf te hebben. Ik zie het om me heen en heb er zelf ook ervaring mee. Ik heb lang aan zware depressies geleden en daar waren, behalve familiaire aanleg, ook PTSS en alcohol aansprakelijk voor. Therapie leerde me de warboel ontwarren en zelfobservaties om beter door te krijgen wat mijn zwakke punten zijn. Als je dat een beetje door wil krijgen moet je onbarmhartig eerlijk tegen jezelf zijn. Dat is niet hetzelfde als zelfkritiek, maar eerst kijken naar wat er gebeurt en wat je eigen aandeel erin is, maakt veel duidelijk. Ook dat elk mens nogal wat liegt tegen zichzelf; ach ik heb wel een drankje verdient, toch? Dat ene koekje kan geen kwaad, hoor. Nu stoppen met die klus kan best, ga andere keer wel verder.
Dat ene drankje wordt een lege fles en een ziek lijf, wat leidt tot wroeging. Dat ene koekje is dus altijd meer dan één, en die klus maak je nooit af en dagelijks herinnert je dat aan je eigen gemakszucht. Onrust en zelfhaat zijn het gevolg en uiteindelijk zijn de dagen steeds minder leuk.
Ik ging beter voor mijzelf zorgen en duidelijker naar anderen toe, toen dat duidelijk werd. Dat, en medicatie zorgden dat het zwarte beest depressie verdreven werd. Ik ben eerder een blije kip de laatste jaren, al overkwam me behoorlijk veel heftigheid. Ik hou regelmatig een retraite, vooral om weer dichter bij mijzelf te komen en ingeslopen zaken te evalueren. Niet dat ik nu een engel ben, hoor, maar  ik wéét nu wat ik aan het doen ben en corrigeer dingen die niet positief voor mij zijn. Ik herken mijn eigen slappe gelul, wat een mens nu eenmaal regelmatig overvalt en kan dan humorvol en met compassie mijzelf terecht wijzen. Ik verstop me niet meer, ook niet voor mijzelf. Dat werkt als een trein.
Daardoor ben ik een gelukkiger mens geworden en ben ik blij met mijzelf.
Bij anderen herken ik dat gedrag ook, en dat schept veel duidelijkheid. Ook dat je een ander die in die mist van zelfbedrog leeft, niet kunt veranderen. Mensen denken dat ze zichzelf beschermen door hun gedrag, maar echt werken doet het niet. En zolang ze zelf dat gordijn dicht houden, bereik je ze niet. Ook hier zijn humor en mededogen op hun plaats, maar ook duidelijkheid, als ze jou daarmee dreigen aan te tasten. Ook dat maakt het leven uiteindelijk eenvoudiger. Maar kennelijk stoppen de meeste energie in schermen optrekken en die onderhouden. Ik respecteer dat, al waardeer ik het niet erg.
Maar ik leef in eerste instantie voor mijzelf en probeer het fijn te hebben in het NU, wat anderen met hun leven doen is niet mijn verantwoording en het ligt niet in mijn vermogen iets voor hen te veranderen zolang eerlijk zijn zo moeilijk blijkt te zijn als levensinsteek.
Mijn eigen bestaan is er zo licht en helder door geworden, dat ik een blij mens ben.
---------------------------------------------------------------
روابط التحميل والمشاهدة، الروابط المباشرة للتحميل
او
شاهد هذا الفيديو القصير لطريقة التحميل البسيطة


كيف تحصل على مدونة جاهزة بآلاف المواضيع والمشاركات من هنا
شاهد قناة منتدى مدونات بلوجر جاهزة بألاف المواضيع والمشاركات على اليوتيوب لمزيد من الشرح من هنا
رابط مدونة منتدى مدونات بلوجر جاهزة بآلاف المواضيع والمشاركات في أي وقت حــــتى لو تم حذفها من هنا
شاهد صفحة منتدى مدونات بلوجر جاهزة بألاف المواضيع والمشاركات على الفيس بوك لمزيد من الشرح من هنا
تعرف على ترتيب مواضيع منتدى مدونات بلوجر جاهزة بآلاف المواضيع والمشاركات (حتى لا تختلط عليك الامور) من هنا

ملاحظة هامة: كل عمليات تنزيل، رفع، وتعديل المواضيع الجاهزة تتم بطريقة آلية، ونعتذر عن اي موضوع مخالف او مخل بالحياء مرفوع بالمدونات الجاهزة بآلاف المواضيع والمشاركات، ولكم ان تقوموا بحذف هذه المواضيع والمشاركات والطريقة بسيطة وسهلة. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــسلامـ.

No comments:

Post a Comment

المشاركات الشائعة