Search This Blog

مشاركة مميزة

[Ornithology • 2017] Myzomela irianawidodoae • A Colourful New Species of Myzomela Honeyeater from Rote Island in eastern Indonesia ---ScRaBBlE

Myzomela irianawidodoae Prawiradilaga, Baveja, Suparno, Ashari, Ng, Gwee, Verbelen & Rheindt, 2017  photo:   Philippe Verbelen  e-journ...

Translate

Wednesday, March 20, 2019

outsider ---ScRaBBlE

Als enig kind, redelijk slim, zwakke gezondheid, eigenzinnig mens en niet geneigd om me binnen gebaande paden te begeven, ben ik eigenlijk altijd een outsider geweest en gebleven. Geen outcast, er waren altijd goede sociale contacten en een bevredigend sociaal leven, maar wel een eenling in een hoop opzichten.
Dat is eerder een soort geuzenstatus, vind ik, niet iets om me voor te schamen of om onaangepast als stempel te krijgen.
Veel last heeft dit me nooit bezorgd. Er zijn momenten geweest dat iik me wel eens ongezien en eenzaam voelde, maar dat heeft iedereen wel eens, denk ik zo maar.
Nu ik ouder en brakkiger wordt vallen er meer contacten weg, ook omdat ik niet altijd in staat ben om die heel aktief te onderhouden en er gewoon mensen doodgaan, verhuizen of anderszins uit beeld raken. Ook niet heel erg. Door aktief naar een praatmaatje te zoeken, vond ik er twee. Eentje valt eigenlijk al weer af, omdat we te zeer van levensinzichten verschillen, maar nummer twee is een hit. Dus ik los mijn probleem zelf al op.
Vereenzamen doe ik niet, al zou een ander er misschien stapelgek van worden, zoveel tijd alleen doorbrengen; ik ben daar echter juist content mee. Ik verveel me nooit en vlieg zelden tegen muren op.
De tegenwoordige digitale mogelijkheden bieden mooie aanvulling voor momenten waarop ik wel contact wil, al is het maar even. Het geeft een extra deurtje in mijn leven.
Wat me wel dwars zit is het feit dat de overheid, de politiek en de uitvoerende instanties, je meer zien als een geldkostend lastpak. dan als gewenst medesamenlevingsgezel.
 3 x plassen per dag? Laat me niet lachen, al die mensen met zwakke blazen en andere continentieproblemen worden hier onder de tafel geveegd. Alsof luiers niets kosten, o ja, daar kun je mensen een half etmaal in laten liggen. Die kapotte huid, de geur, de schaamte en de aantasting van het eergevoel zijn geen geziene gevolgen.
Steeds langer werken in een maatschappij die zoveel werkeloosheid kent, niet reëel. De armoedeval die daar het gevolg van kan zijn, niet hun probleem. We sluiten de verzorgingshuizen en de verpleeghuizen korten we stevig, want het geld voor politiefeestjes, vliegtuigen, en snelwegen moet toch ergens vandaan komen. Ik voel me gediscrimineerd, echt. Dit is heftiger dan het zwartepieten-vraagstuk, die piet bestaat niet echt en is maar een kleine periode per jaar in zicht. De oudere mens is er gewoon, al mag je je leven als voltooid beschouwen en krijg je hulp bij het eruit stappen. Waarom is een leven voltooid? Als het geen zin meer heeft, zin in het leven zelf , je overbodig voelen, jezelf als last zien voor de familie en maatschappij.
Dit maakt van ouderen en gehandicapten dusdanig outsiders dat het wel naar outcast neigt. Dat moeten we niet willen toch? De meesten van ons staat dit lot te wachten, is het normaal om je oude dag met angst en vreze tegemoet te zien?

---------------------------------------------------------------
روابط التحميل والمشاهدة، الروابط المباشرة للتحميل
او
شاهد هذا الفيديو القصير لطريقة التحميل البسيطة


كيف تحصل على مدونة جاهزة بآلاف المواضيع والمشاركات من هنا
شاهد قناة منتدى مدونات بلوجر جاهزة بألاف المواضيع والمشاركات على اليوتيوب لمزيد من الشرح من هنا
رابط مدونة منتدى مدونات بلوجر جاهزة بآلاف المواضيع والمشاركات في أي وقت حــــتى لو تم حذفها من هنا
شاهد صفحة منتدى مدونات بلوجر جاهزة بألاف المواضيع والمشاركات على الفيس بوك لمزيد من الشرح من هنا
تعرف على ترتيب مواضيع منتدى مدونات بلوجر جاهزة بآلاف المواضيع والمشاركات (حتى لا تختلط عليك الامور) من هنا

ملاحظة هامة: كل عمليات تنزيل، رفع، وتعديل المواضيع الجاهزة تتم بطريقة آلية، ونعتذر عن اي موضوع مخالف او مخل بالحياء مرفوع بالمدونات الجاهزة بآلاف المواضيع والمشاركات، ولكم ان تقوموا بحذف هذه المواضيع والمشاركات والطريقة بسيطة وسهلة. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــسلامـ.

No comments:

Post a Comment

المشاركات الشائعة